Skip to main navigation | Skip to content

 

بلاگ بایگانی شده

این بلاگ بایگانی شد. محتوای آن همچنان در دسترس خواهد بود ولی به روز نخواهد شد و اظهار نظر در بارۀ آن از حالت فعال خارج شده است.

گرگوری شولتی، سفیر ایالات متحده در IAEA در وین، اتریش علاقه مند است تا با شما در مورد مسئله بسیار مهم عدم گسترش تکنولوژی هسته ای مرتبط با دولت ایران به بحث و تبادل نظر بپردازد. نظرها و توضیحات آقای شولتی درمورد مسائل مربوط به این موضوع را در وبلاگ ايشان در اين تارنما قرار می دهیم، و ایشان از نظرها و پرسش های شما استقبال می کنند. Read More

پست شده در: دسامبر 2008

فهرست آرشيو نظرات

  • پاسخ آقای شولتی به نظرها و پرسش ها 29 دسامبر 2008

    نظر از آرش
    6 دسامبر 2008
    بلاگ: يک قصر عالی ديگر در اتريش

    سلام:بررسی دقیق دیدگاه های ابراز شده از سوی شما نشان میدهد که نگرانی دولت آمریکا صرفا” به خاطر اسرائیل وعراق است و چنانچه جمهوری اسلامی ازنظر هسته ای کوتاه بیاید مسئلهء حقوق بشر و حقوق ملت ایران اهمیتی برای آمریکا ندارد و مانند کشور سعودی میتوان با سنگسار و قطع دست وپا وسر بریدن و سایر جنایات رژیم های عهد عتیق کنار آمد وباهر رژیمی می توان دوست بود.اما برای ملت واقعی ایران بود و نبود انرژی هسته ای علی السویه است و اصل برای ایرانیان اصیل- دموکراسی و حقوق بشردر ابعاد سیاسی - اجتماعی - اقتصادی و…است و به همین دلیل ما به اهداف آمریکا ازپیگیری مسئلهء!
    هسته ای خوشبین نیستیم بلکه مردم ایران نگران ضایع شدن حقوق اساسی وانسانی خوددرمعاملهء آمریکاباجمهوری اسلامیی میباشند وحساسیتی به موضوع هسته ای نشان نمیدهند ونسبت به اهداف آمریکا از پیگیری مسائل هسته ای تردید فراوان دارند.

    پاسخ آقای شولتی:

    از این که برای خواندن این وبلاگ وقت صرف کردید سپاسگزارم.

    حق با شما است، توجه من بر تخلفات هسته ای رهبران ایران متمرکز است. علت هم این است که شغل من نمایندگی ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) است، جایی که پروندۀ ایران از مدتی قبل از ورود من در سه و سال و نیم پیش، در دستور کار ما قرار داشته است.

    من می توانم به شما اطمینان دهم که دولت و مردم ایالات متحده امیدوار به استقرار دموکراسی و حقوق بشر در ایران و در دیگر نقاط جهان که دولتها به نظرات شهروندان و منزلت آنها احترام نمی گذارند، هستند.

    به عنوان مثال اجازه بدهید نظر شما را به بیانیۀ تازۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در بارۀ وضع حقوق بشر در ایران جلب کنم.

    http://www.america.gov/st/hr-persian/2008/December/20081223153010ihecuor0.6054804.html?CP.rss=true

    شما خاطرنشان ساخته اید که مردم ایران بیشتر نگران حقوق بشر هستند تا پیگیری برنامۀ هسته ای توسط دولت. من بی شک این موضوع را درک می کنم.

    اما مردم ایران دلایلی دردست دارند که از بابت برنامۀ هسته ای هم نگران باشند. عدم انعطاف رهبران ایران این خطر را پدید آورده است که ایران را در معرض مجازاتهای اقتصادی مستمر قرار دهد و به یک مسابقۀ تسلیحات هسته ای که نمی تواند برای هیچکس امنیت ببیشتری فراهم آورد، دامن زند.

    نظر از امير
    7 دسامبر 2008
    بلاگ: صحبت با دانش آموزان درباره ديپلماسی چند جانبه

    جناب سفیر عزیز.
    با ابنکه از طرفداران دولت ایران هستم ولی از شخصیت چند وجهی شما خیلی خوشم میاید. یک سیاستمدار ورزش دوست و در عین حال گردشگر و تا حدی یک تماشاگر حرفه ای در زمینه عکس و هنر عکاسی. این دوباره واقعیت چند بعدی و جالب بودن سیاستمداران آمریکایی را برای من تداعی میکند. موفق باشید.

    نظر از kurdiran
    8 دسامبر 2008
    بلاگ: صحبت با دانش آموزان درباره ديپلماسی چند جانبه

    ایران بی قانون ترین، بی بندوبارترین کشوردنیا است. آموزه های مذهب تشیع مبنی برظهورامام زمان جهت اقامه عدل درجهان ،آنهم ازطریق کشت وکشتا رعمومی ودرسطح وبا ابعا دزیا د، داعیه رهبری جهان اسلام گرچه جهان اسلام چنین رهبرانی رانمی خواهد. سرکوب شدید ووحشیا نه مخا لفین داخلی، کا نون پرورش تروروتروریسم درداخل وخارج کشوربودن همگی حکا یت ازرویکرداین کشوربه سمت بسیار خطرناکی دارد.وچنا نچه رهبران هوشمند جهان درتکا پوی مقا بله منا سب وقا طع با ایران نبا شند بویژه دولت های روسیه وچین ، همانطور که درجنگ جها نی دوم جها ن دراثربی توجهی زمینه ساز آنهمه فجا یعی شد که هیتلرببا رآورد. باردیگر چوب بی توجهی خود را خورده واین باربه خا طروجود سلاحی کشتارجمعی درسطح دنیا ممکن است تلافی کردن خسارات وارده غیرممکن گردد.
    بااحترام :

    نظر از xXx
    8 دسامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به نظرها و پرسش های مطرح شده

    ایالات متحده هم اکنون دارای مناسبات امنیتی نزدیک با بسیاری از کشورهای خلیج است. دلایل فراوانی برای این مناسبات امنیتی وجود دارد ولی یک دلیل سادۀ آن به این شرح است: نگرانی مشترک از بابت سیاست خارجی و بلندپروازی های منطقه ای رهبران ایران.

    حضور نیروهای نظامی در داخل و پیرامون خلیج و همکاری نظامی ما به معنای نشانه ای از پشتیبانی ما از امنیت کشورهای خلیج است. نیروهای آمریکایی همچنین برای عملیات ضد تروریستی و تنگ کردن مجال بر تروریست ها آماده ایستاده اند.

    پرسش از بابک
    8 دسامبر 2008
    بلاگ: يک قصر عالی ديگر در اتريش

    سلام آقای شولتی
    اين دومين پيام من روی وبلاگ شماست
    تصاويری كه از مناطق زيبای اتريش بر روی وبلاگتون قرار داده ايد بسيار زيبا ميباشند بيشتر به رويا شبيهند واما سئوال:
    1- آيا امكان ابقای پست جنابعالی در دولت آقای اوباما وجود دارد ؟
    2- آيا براستي 1+5 قادر به مهار ايران نميباشد ؟
    3-ايا براستی حكومت ايران به حدی قوی شده كه نميتوان از هسته ای شدن ان جلوگيری كرد؟

    پاسخ به بابک:

    سفیران ایالات متحده بر اساس خواست رئیس جمهوری خدمت می کنند. تصمیم این که مرا در اینجا نگهدارند و یا شخص دیگری را جانشین من کنند، به دولت آیندۀ اوباما، رئیس جمهوری منتخب، تعلق دارد.

    من مدت سه سال و نیم در وین مقیم بوده و به این ترتیب فرصت خوبی برای خدمت به کشورم در این سمت در اختیار داشته ام. هنگامی هم که جا به جا شوم، در جستجوی فرصت های تازه ای برای خدمت خواهم بود.

    بدیهی است که کشورهای گروه 1+5 نسبت به این که رهبران ایران به تعهدات خود عمل کرده اند متقاعد نشده اند. اما کشورهای گروه 1+5 با نشان دادن یکپارچگی و و اقدام از طریق شورای امنیت زمینۀ محکمی از نظر دیپلماتیک برای دولت بعدی آمریکا فراهم ساخته اند. و برنامۀ راهبردی متکی بر دو مسیر، که کشورهای گروه 1+5 به جا گذاشته اند رهبران ایران را در برابر یک انتخاب روشن قرار می دهد.

    البته به ياد داشته باشيد که شما کماکان می توانيد صدای من در گفت و شنود با ايران باشيد!

    نظر از سعيد
    9 دسامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی يکی دوستان در رابطه با رواديد دانشجويی

    آقای سفیر
    با عرض سلام و تشکر از اینکه نظر من راجع به امور کنسولی دانشجویان ایرانی در ایالات متحده را به دوست خود در وزارت خارجه انتقال داده اید.
    آقای سفیر، متاسفانه دوست شما بدون اینکه زحمتی به خود بدهند، آدرس تارنمایی را به عنوان جواب قرار داده اند، ما این تارنماها را قبل از آمدن به ایالات متحده خوانده ایم! من در نظری که برای شما گذاشتم درخواست “چرایی” نکردم بلکه “پیشنهادی” عنوان کردم که با باز گرداندن حقوق ویزای دانشجویان ایرانی توسط آقای اوباما، روابط بهتری بین دو کشور برقرار شود.
    آقای سفیر، همانطور که به شما عرض کردم احترام به ایران و ایرانی چیزی است که ما از صحبتهای اولیه آقای اوباما انتظار داریم. متاسفانه جملات اولیه این تارنما، با نسبت دادن دروغین ایرانیان به ترور و تروریسم شروع میشود و علت یک بار ورودی بودن ویزای ایرانیان به رفتار مشابه دولت ایران در اعطای ویزای ایران به شهروندان آمریکایی، نسبت داده شده است. من ده ها دلیل میتوانم بیاورم که این نوع مقایسه ها، مثل مقایسه سیب و پرتقال است و در مقابل شما میتوانید از اعتماد سازی توسط ایرانیان صحبت کنید و من در مقابل به شما بخندم که شما از چه اعتمادی صحبت میکنید وقتی که !
    ما در کشور ما کودتا میکنید و دولت ملی ما را ساقط میکنید و شما در مقابل… و این دور باطل همین طور ادامه خواهد داشت!

    آقای سفیر، اگر کشور شما درخواست اعتمادسازی از ایرانیان دارد، این خود کشور شماست که باید قدم اول را بردارد چون کشور شما پیشینه بدی در ایجاد اعتماد دارد. نظر من هم راجع به “قدم اول” بود، و ما ایرانیان از جوابهای تکراری و کلیشه ای و بی معنی، مانند آنچه دوست شما با تار نما بیان کرده، خسته ایم. به امید روزهای بهتر

    نظر از زويا
    10 دسامبر 2008
    بلاگ: يک قصر عالی ديگر در اتريش

    سلام آقای شولتی
    چقدر جالبه که شما برعکس ما ایرانیها براحتی همه جا سفر میکنید و از مناظر و مکانهای زیبا و دلنشین استفاده میکنید . جای ما را هم خالی کنید

    پاسخ به زویا:

    من وهمسرم از این که می توانیم سفر کنیم، از تجربه در کشورهای مختلف برخوردار گردیم و با مردم گوناگونی دیدار داشته باشیم، در واقع در وضعیت ممتازی قرار داریم.

    من در خلال چند روز گذشته در مصر با مصریان بسیاری برخورد داشته ام که از دیدار با یک آمریکایی سخت خوشحال بوده اند، حتی اگر با همۀ سیاستهای ما هم موافق نباشند.

    من دوست داشتم شماهم می توانستید برای گردش و تفريح امروز صبح با استفاده از ماسک غواصی در آبهای گرم خلیج عقبه به ما بپیوندید. رنگ های ماهی ها شگفت آور بودند.

    نظر از عليرضا
    10 دسامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به پرسش يکی از دوستان از آقای شولتی در زمينه رواديد تحصيلی برای شهروندان ايرانی

    سلام: با سپاسگزاری از توجهی که در خصوص تحقق درخواست ها و دیدگاه های مخاطبان خود در ایران مبذول میفرمائید خاطر نشان میسازد چنانچه اطلاع رسانی پیرامون دریافت انواع ویزا و خبرهای مربوط به گرین کارد و نام برندگان قرعه کشی آن را به زبان فارسی در همین تارنما پیگیری وانجام فرمایید - علاوه بر ایجاد انگیزه برای جذب مخاطبان تازه و افزایش علاقه مندان به مطالعهء این سایت - به یک نیاز مهم مردم ایران نیز پاسخ گفته و موجب مزید تشکر ما دوستداران روابط خوب با آمریکا خواهید شد.مرسی

    پاسخ آقای شولتی:

    شما می توانید از طریق مراجعه به: (http://www.unitedstatesvisas.gov/) به اطلاعات مربوط به رواديدها دسترسی پیدا کنید. متاسفم، ولی وزارت امورخارجه قادر نیست نام برندگان قرعه کشی را فهرست کند.

    پرسش از ايليا
    11 دسمابر 2008
    بلاگ: بی پاسخ ماندن پيشنهاد، در اختيار گذاشتن مُهر کاملاً محرمانه

    با سلام خدمت آقاي شولتي.ميخواستم نظر شما را در مورد اين خبر بدانم.

    رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از سوی آژانس با وجود گسترش بازرسی ها، تعلیق غنی سازی اورانیوم به عنوان پیش شرط آغاز مذاکرات با ایران از سوی غرب را احمقانه خواند.

    به گزارش خبرگزاری مهر، “هانس بلیکس” در گفتگو با شبکه تلویزیونی با “ای بی سی” گفت : درخواست(غرب) از ایران برای تعلیق برنامه هسته ای خود(برنامه غنی سازی اورانیوم) پیش از آغاز مذاکرات، احمقانه است.

    وی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تصریح کرد: حرف جدیدی وجود ندارد و آژانس مدرکی برای تایید نظامی بودن برنامه هسته ای ایران ندارد.

    بلیکس افزود: گسترش بازرسی های آژانس از تاسیسات هسته ای ایران به یافتن مدرکی درباره انحراف این کشور از برنامه صلح آمیز منجر نشده است، اما آمریکا و انگلیس همچنان بر عقیده خود تاکید دارند.

    وی خاطر نشان کرد: تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از سوی آژانس، نگاه انگلیسی ها و آمریکایی ها را تغییر نداده و آنها همچنان معتقدند اگرچه جمهوری اسلامی اکنون اهداف نظامی ندارد؛ ممکن است بعدها چنین قصدی پیدا کند.

    بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل متحد، تداوم غنی سازی اورانیوم از سوی ایران را عامل ناراحتی غربی ها دانست و گفت : غربی ها حاضر به دادن تسهیلات اقتصادی و همچنین حمایت از ورود جمهوری اسلامی به سازمان تجارت جهانی هستند، اما تعلیق غنی سازی را پیش شرط مذاکرات اعلام کرده اند.

    منبع: http://www.tabnak.ir/pages/?cid=28731

    پاسخ آقای شولتی:

    من مصاحبه با هانس بلیکس را خیلی محتاطانه می خوانم. من به عقاید او به عنوان مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)احترام می گذارم، هرچند که همیشه با او موافق نیستم.

    این مواردی است که من با دکتر بلیکس در مورد آن توافق ندارم، و صریح می گویم، چنین به نظر می رسد که آنچه او گزارش داده با آنچه که آژانسی که زمانی تحت رهبری وی قرار داشته در حال حاضر گزارش می دهد، مغایرت دارد.

    بلی، آژانس گزارش داده که هیچ انحرافی در مورد مواد هسته ای اعلام شده از جانب ایران صورت نگرفته است. اما نگرانی بین المللی بر روی آن چیزی که ایران ممکن است در گذشته و حال اعلام نکرده باشد تمرکز دارد. این نگرانی را شماری از عوامل مشتمل بر موارد زیر، چند برابر می کنند: عدم اقدام از طرف ایران به انجام تعهدات ایمنی خود در گذشته و ادامۀ این روش در حال حاضر؛ عدم تمایل ایران در کاربستن پروتکل الحاقی و دیگر تدابیر شفاف سازی مورد تقاضای آژانس به منظور حصول اطمینان از غیبت هر نوع فعالیت اعلام نشده؛ اطلاعات جمع آوری شده به وسیلۀ بازرسان دایر بر این که ایران حد اقل تا همین اواخر به فعالیت هایی در ارتباط با طراحی و آزمایش سلاح های هسته ای اشتغال داشته است.

    من آرزو داشتم که دکتر بلیکس در نشست های توضیحی متعددی که بازرسان IAEA در سال جاری برگزار کردند حضور می یافت. من فکر می کنم که [در آن صورت] نگرانی او در سطحی به مراتب بالاتر قرارمی گرفت.

    درخواست بین المللی برای این که ایران فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند احمقانه نیست، آنچه احمقانه است خودداری رهبران ایران از اجابت این درخواست است. این فعالیت ها برای یک برنامۀ غیر نظامی ضرورتی ندارند، ولی ایران را در معرض تحریم های روزافزون بین المللی قرار می دهند.

    پرسش از احسان
    15 دسامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به يکی از دوستان در رابطه با رواديد برای شهروندان ايرانی

    من احسان هستم
    24 ساله و دانشجوي سال آخر رشته علوم سياسي از شهر بوشهر.

    سئوال من از آقای شولتی اين است:

    چندی پيش دانشجويان رشته علوم سياسی بوشهر طرحی را آماده ارسال به دفتر رئيس جمهوری ايران كردند با اين عنوان كه:
    اگر بخواهيم از سوی اروپا تحريم شويم،‌ بهتر از راه های مرزی خود را برای ترانزيت مواد مخدر به سوی اروپا آزاد كنيم تا از اين طريق اروپا در مقابل مسئله اتمی ايران كوتاه بياييد.

    حال می خواستم بدانم آيا اگر ايران چنين كاری را بكند،‌ نتيجه آن چه خواهد بود؟

    با تشكر و سپاس فراوان

    پاسخ آقای شولتی:

    من هم علوم سیاسی خوانده ام. دکتر کنت والتس در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا یکی از استادان من بود. آیا کارهای او را خوانده اید؟

    نیازی به گفتن ندارد که سرازیر کردن عامدانۀ سیل تریاک افغانستان به اروپا اقدام وحشتناکی است. مواد مخدر غیر قانونی نوع خاص دیگری از سلاح های کشتار جمعی به شمار می روند. این مواد مغزهای جوان را نابود می کنند، موجب تزلزل ارکان جامعه می شوند، و جنایت و خشونت و فساد به ارمغان می آورند.

    مقادیرعظیمی تریاک و هرویین تولید شده از تریاک هم اکنون از طریق ایران برای استفاده کنندگن مواد مخدر در اروپا حمل می شود. اما مقدار زیادی هم در ایران باقی می ماند و در آنجا به مصرف می رسد. به موجب گزارش دفتر مواد مخدر وجنایت در سازمان ملل، ایران دارای یکی از بالاترین نرخ های اعتیاد به مواد مخدر در جهان است.

    من امیدوارم دانشجویان علوم سیاسی جهان را به مکانی بهتر و امن تر تبدیل کنند ، نه اینکه نحوۀ تشویق به اعتیاد به مواد مخدر را ارائه دهند. امیدوارم شما هم موافق باشید!
    پرسش از احسان
    16 دسامبر 2008
    بلاگ: بيانيه گرگوری شولتی در رابطه با ايران-سوريه

    با سلام.

    برای چندمين بار سئوال خود را از سفير محترم می پرسم:

    رابطه ايران و آمريكا را در چهارچوب نظريه سازه انگاری چگونه می بينند؟

    لطفاٌ‌ پاسخ لازم را بدهيد.

    با تشكر

    پاسخ آقای شولتی:

    می دانم که سازه انگاری یک فرضیۀ روانشناسانه در زمینۀ دانش و فراگیری است. با این همه، من به این موضوع که چگونه مناسبات کشورهای خودمان را در پرتو این فرضیه تعبیر کنم نیندیشیده ام.

    شما چه فکر می کنید؟

    پرسش از جيسون:
    23 دسامبر 2008
    بلاگ: مبارزه با قاچاق ترياک، و بعد کمی استراحت

    با عرض تبرک سال نو پیشاپیش خدمت سفیر عزیز و خانواده محترم و آرزوی گذراندن تعطیلات خوب در کشور تاریخی مصر، نظر شما درباره امنیت خلیج فارس در رابطه با وجود انرژی هسته ای در این منطقه چیست و نقش تعیین کننده آمریکا در مناقشات پیرامون؟

    پاسخ آقای شولتی:

    انرژی هسته ای در خاورمیانه تا هنگامی که کشورها استفاده از نیروی هسته ای را با ایجاد اعتماد در همسایگانشان به طوری که از نظر اقتصادی نیز معقول باشد تعقیب کنند و بالاترین ضوابط ایمنی، امنیتی و ملاحظات مربوط به عدم گسترش را به کار بندند، نمی بایست مخاطرات امنیتی به وجود آورد.

    به محض این که رهبران در صدد برمی آیند تا انرژی هسته ای را به عنوان یک موضوع مربوط به حیثیت و قدرت ملی به جای یک ضرورت معقول اقتصادی توجیه کنند، مسئله نگرانی انگیز می شود. و به محض این که رهبران در جستجوی دستیابی به فن آوریهای مربوط به ساختن بمب که از نظر چشم انداز کاربردهای کشوری هیچ منطقی برای آن وجود ندارد برمی خیزند، مسئله حتی نگرانی بزرگتری را برمی انگیزد.

    متاسفانه رهبران ایران راهی را که در بالا تشریح شده، علیرغم ارائه طریق های مکرر به وسیلۀ سازمان ملل متحد و IAEA برنگزیده اند. چنین رفتاری متضمن این خطر هست که دیگران نیز از راهی که به طور آشکار مسالمت آمیز است منحرف شوند.

    شما دربارۀ نقش ایالات متحده در این اوضاع و احوال پرسیده اید. به اعتقاد من نقش ما این است که در هماهنگی با دیگر کشورها IAEA را تقویت کنیم و به کشورها برای دست زدن به انتخاب درست یاری دهیم و با مخاطراتی که از طریق گسترش سلاح های هسته ای وتروریسم اتمی متوجه امنیت منطقه ای است، به مقابله برخیزیم. ما به تنهایی قادر نیستیم از عهدۀ این کار برآییم، ولی خوشبختی ما در این است که از یاری شرکای فراوانی در پشتیبانی نیرومندانه از یک نظام جهانی عدم گسترش سلاح های هسته ای برخورداریم.

    نظر از آرمان/آرش
    23 دسامبر 2008
    بلاگ: مبارزه با قاچاق ترياک، و بعد کمی استراحت

    سلام؛کریسمس مبارک: رژیم ایران تصمیم جدی گرفته است برای تامین بودجه به منظورادامهء ساخت سلاح های هسته ای جهت استفاده صلح آمیز و بی نیازی از درآمد صادرات نفت طبق وعدهء رئیس جمهور احمدی نژاد بیشترین زمین های حاصل خیز کشور را به کشت خشخاش اختصاص دهد تا علاوه بر صدور سالانه لااقل چهل میلیارد دلار تریاک و هروئین قاجچاق به کشورهای غربی؛موواد مخدربیش از هفت میلیون معتاد داخل کشور هم در خود کشور تهیه شده و از وابستگی به تریاک افغانستان و خروج ارز و طلا جلوگیری به عمل آید

    پاسخ آقای شولتی:

    من از چنین تصمیمی آگاهی ندارم.

    تا آنجایی که من می دانم دولت جمهوری اسلامی در حال مبارزه با تریاک است و نه پرورش دادن آن.

    نظر از فرهاد
    23 دسامبر 2008
    بلاگ: مبارزه با قاچاق ترياک، و بعد کمی استراحت

    با سلام و تبریک تعطیلات کریسمس و سال نو و آرزوی سال نو برای شما و خانواده گرامی

    جای امیدواری دارد که نیروهای خارجی در افغانستان به اهمیت مبارزه با کشت مواد مخدر پی برده اند و تلاشهای خوبی را آغاز کرده اند. حصاری را که دولت ایران در مرز مشترک با افغانستان ایجاد کرده بسیار مهم است ولی تا دو سال دیگر به اتمام نمیرسد. به نظر من نظر به اهمیت آن دولت آمریکا باید از لحاظ مالی و فنی به ساخت و تامین این حصار با دولت ایران همکاری کرده و دولت افغانستان را هم به ساخت چنین حصاری در مرزهای شمالی خود ترغیب و همیاری کند. از آنجا که حصار درمرز ایران با پاکستان، تا آنجا که من شنیده ام، قبلا به پایان رسیده این عمل دست قاچاقچیان را از راه های مبادلاتی سنتی شان به اروپا قطع خواهد کرد.

    تعطیلات خوبی را برایتان آرزو میکنم و امیدوارم روزی بتوانید به ایران هم سفری داشته باشید.

  • مبارزه با قاچاق ترياک، و بعد کمی استراحت

    21 دسامبر 2008

    چند هفته گذشته پرمشغله بود.  علاوه بر نشست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، نشست های بسياری نيز در رابطه با مبارزه بين المللی با مواد مخدر، فساد، و دزدی دريايی داشتيم. 

    از بيش از دوازده سفير و رئيس نمايندگی افغانستان درخواست کرديم برای شرکت در يک کنفرانس ويديويی با سفير ما در کابل، در نمايندگی ما حضور به هم رسانند تا در باره تلاش های بين المللی برای کمک به مبارزه افغانستان با کشت و تجارت ترياک گفتگو کنيم.  طبق گفتۀ دفتر سازمان ملل در امور مواد مخدر و تبه کاری (UNODC)، در سال گذشته کشت خشخاش در افغانستان 19 در صد کاهش داشته است، و تعداد استان های عاری از ترياک از 13 استان به 18 استان افزايش يافته است.  اين خبر خوبی است.  با وجود اين، هنوز پنج استان در جنوب افغانستان از توليدکنندگان عمده خشخاش بوده اند، که يکی از آنها به تنهايی مسئول توليد بيش از نيمی از ترياک مصرفی جهان است.

    سفير ايالات متحده در کابل آنچه را که از رئيس اداره سازمان ملل در امور مواد مخدر و تبه کاری شنيده بوديم تأييد کرد، و آن عبارت از اين است لازمه موفقيت به قرار زير است:

    - رساندن امدادهای توسعه گرانه به استان های شمالی به منظور حفظ وضعيت عاری از ترياک آنها؛
    - حکومت مناسب و مخلوطی درست از مشوق ها و اقدامات بازدارنده در جنوب، به منظور پايين راندن توليد ترياک؛
    - همکاری از سوی کشورهای همسايه، به منظور شريک شدن اطلاعات در زمينه مواد مخدر، امنيت مرزها، جلوگيری از کمک های مالی، و توقف جريان مواد شيميايی متشکله ای که در روند تبديل ترياک به هروئين مورد استفاده قرار می گيرند؛

    ما با سفيری ملاقات کرديم که اخيراً به جمهوری اسلامی ايران سفر کرده بود و مقامات دولتی شما او و همکارانش را در جريان مبارزۀ ايران عليه قاچاق ترياک قرار داده بودند.  او تحت تأثير اهميت اين مشکل و جديت تلاش های ايران قرار گرفته بود، که حصارهای بزرگی را که در مرز بين ايران و افغانستان در حال ساخت هستند و شمار نيروهای پليس مرزی ايران را که به طرز فجيعی جان خود را در مبارزه با قاچاقچيان مواد مخدر از دست داده اند، شامل می شد.  ما عميق ترين تسليت خود را نثار آنها و خانواده هايشان می کنيم. 

    يکی ديگر از نشست ها سميناری بود به حمايت ايالات متحده وميزبانی دفتر سازمان ملل در امور مواد مخدر و تبه کاری در رابطه با “پيشگيری و درمان اعتياد: از پژوهش تا عمل”.  ما از مدير انستيتوی ملی ايالات متحده آمريکا برای اعتياد به مواد مخدر دعوت به عمل آورديم که دربارۀ آخرين شواهد حاکی از اينکه اعتياد به مواد مخدر يک بيماری مغزی است که می توان و بايد مانند هر مشکل بهداشتی ديگری به درمان آن پرداخت، صحبت کرد.  او تصاويری از مغز حيوانات  را که در آزمايش های پژوهشی استفاده شده بود نمايش داد که به روشنی نشان می داد چگونه استفاده از مواد از مخدر، حتی شاهدانه، به مغز آنها آسيب رسانده است.  او همچنين به فعل و انفعال پيچيده عوامل ژنتيک و محيط زيستی که منجر به اعتياد می شوند پرداخت، و اينکه چگونه می توان و بايد از استفاده از مواد مخدر بطور مؤثر پيشگيری کرد. 

    من خوشحالم که فرزندان ما، با وجود اينکه اين موقعيت را حتی در دبيرستان داشتند، هرگز از مواد مخدر استفاده نکردند.  آنها بچه های عاقلی هستند.  علاوه بر اين، من و همسرم با آنها دربارۀ خطرات مواد مخدر و چگونگی پايداری در مقابل فشار و تشويق از سوی دوستان برای کشيدن “يک پُک کوچک ماری جوانا” يا چيزی بدتر از آن، صحبت کرده ايم. 

    از طرف ديگر، يک سوی مثبت کارها شامل يک رشته ضيافت های شام و گردهمايی ها به مناسبت تعطيلات هم برای آمريکايی ها و هم برای جامعه بين المللی بود.  من و همسرم در مهمانی سفارت ايالت متحده برای کودکان شرکت کرديم، که در طی آن کودکان با شادی صورت هايشان را نقاشی می کردند و خانه هايی کوچک از شيرينی زنجبيلی می ساختند.

    وين در اين هنگام از سال بسيار دلپذير و در عين حال هميشه ابری است.  پسر ما برای تعطيلات به ما ملحق شده است، و ما برای ديدن خورشيد عازم مصر هستيم.

  • دویدن با تفنگداران دریایی و با رسانه ها

    18 دسامبر 2008

    دیروز من ده نفر از تفنگداران دریایی محافظ سفارتمان را هنگام دویدن صبحگاهیم با خود همراه بردم. این تفنگداران دریایی جوان به مراتب از من جوانتر و ورزشکارترند. من تنها یک امتیاز داشتم، ارشدیت! پس من بی هیچ شرمی به آنها دستور دادم از شکست دادن من خود داری کنند.

    با این همه، تفنگداران دریایی سبب شدند که من مسافت ده کیلومتر را با سرعت خوبی پیش بروم. عضلاتم امروز صبح هنوز درد می کنند. همسرم و من دیشب دو نفر از تفنگداران دریایی را در یک گردهمایی اجتماعی دیدیم و من از شنیدن این که پاهای آنها هم درد می کند خوشحال شدم.

    بعد از دویدن، من میزبانی یک میز گردی را از مطبوعات مستقر در وین به مناسبت پایان سال به عهده داشتم . ما رویدادها عمدۀ سال 2008 و از جمله موضوعات زیر را مورد بحث قرار دادیم:

    • مشارکت روز افزون کشورهایی که در پی استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیزهستند و الگوی خوبی که به وسیلۀ کشورهایی نظیر امارات متحدۀ عربی (UAE) در این مورد ارائه شده است.
    • موافقتنامۀ بین المللی با هند برای آغاز همکاری هسته ای غیر نظامی با آن کشور بر اساس تعهد هند و سابقۀ خوب آن کشور.
    • ادامۀ تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در بارۀ فعالیت های هسته ای ایران، تصویب دو قطعنامۀ جدید شورای امنیت و نیز تجدید پیشنهاد مذاکرات.
    • تحقیقات جدید IAEA در بارۀ سوریه و کوشش نافرجام سوریه برای عضویت در شورای IAEA .
    • از کاراندازی در حال تداوم تاسیسات پلوتونیوم کرۀشمالی و کوشش ما برای حصول اطمینان از نقش متناسب IAEA در کار حقیقت آزمایی.
    • تمرکز و هماهنگی بیشتر کوشش های مستقر در وین برای کمک به کشورها برای پیکار علیه خطرات تروریسم هسته ای.
    • کاهش تولید تریاک در استانهای افغانستان که تولید کنندۀ آن هستند و نیاز به تمرکز بیشتر مساعی بین المللی بر پنج استان باقیمانده که تریاک تولید می کنند.
    • کوشش های بین المللی علیه دزدی دریایی نزدیک خلیج عدت.

    همانگونه که تفنگداران دریایی عضلات پای مرا به درد می اندازند کار روزنامه نگاران هم این است که عضلات روانی مرا در حالت دردناک نگاهدارند. نه به طرزی نامطلوب، بلکه به شیوه ای که مرا وا می دارد تا سیاست های خودمان را به صورت کامل و صریح توضیح دهم. پرسش های سخت آنها کمک می کند تا ما سیاستهای خود را به شیوه ای درستکارانه و مسئولانه نگاهداریم. و در حالی که من می توانم به تفنگداران دریایی دستور دهم از شکست دادن من خودداری کنند، دادن دستور مشابهی به مطبوعات برای من ممکن نیست.

    توضیح سیاستها و دیپلماسی ما برای رسانه ها یک جنبۀ اساسی از کار مرا تشکیل می دهد. وجود رسانه های آزاد برای دموکراسی اهمیت حیاتی دارد، و هنگامی که مقامات دولت دارای روابط باز و شرافتمندانه ای با رسانه ها باشند، به دموکراسی به بهترین وجهی خدمت می شود.

  • پاسخ آقای شولتی به پرسشهای مطرح شده در ماه نوامبر و اوايل ماه دسامبر

    نظر از: رامين
    30 اکتبر 2008
    بلاگ: پاسخ به نظرها و پرسش ها
    خدا رحم کند به روزی که رژیم ایران دارای سلاح هسته ای شود.مذاکره با رژیم کارساز نبوده ونخواهد بود.به امید روزی که ببینیم ایران دست دوستی با ایالات متحده داده است البته بدون رژیم کنونی.زمان در حال گذر است…
    نظر از: بهزاد
    11 نوامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به نظرها و پرسش ها
    با سلام،
    با توجه به افکار و سیاست های قرون وسطایی سردمداران جمهوری اسلامی و تشابهات افکار آنها با ناذی ها و خودبرتربینی پوچشان ، شکی نیست که دستیابی آنها به سلاح هسته ای خطر بزرگی را متوجه جهان آزاد خواهد کرد.
    نظر از: مصطفی
    12 نوامبر 2008
    بلاگ: مردم آمريکا رئيس جمهوری آينده ما را انتخاب کردند
    با سلام و درود بر شما من در زمان اعلام انتخاب آقای اوباما در کشور چین بودم با شنیدن این خبر احساس خوشایندی به من و تمامی همراهان ما دست داد امیدوارم کشور من (ایران) به این شعور بالای جهانی که موجی از امید در دل جهانیان بوجود اورد پاسخی مناسب بدهد .
    پاسخ آقای شولتی:
    من هم مثل شما امیدوارم که آنها  این انتقال قدرت را به عنوان فرصتی برای عمل کردن به تعهدات خود مغتنم بشمارند و وارد مذاکرات جدی شوند.
    نظر از: عليرضا
    14 نوامبر 2008
    بلاگ: ايران همچنان در دستور کار IAEA قرار دارد
    جناب شولتی عزیز
    من یک مهندس شیمی هستم که سعی کردم مسئله و چالش هسته ای ایران به دقت زیر نظر داشته باشم .گرچه تاکنون هیچ فعالیت خاص سیاسی نداشته ام و نظر شخصی خود را بعنوان یک شهروند و یک ایرانی به استحضارتان میرسانم امیدوارم فرصتی دراختیار داشته باشم که بتوانم چنانچه کاری ازدست من ساخته است در راه آزادی ودموکراسی در وطنم بردارم . و به این منظور چنانچه حضرتعالی به عنوان یک دیپلمات برجسته راهنمایی بفرمائید ممنون و سپاسگزارم .
    ایران این کشور با سابقه تاریخی و تمدن چندین هزارساله در سی سال اخیر تبدیل به جهنمی غیر قابل تحمل گردیده ، خفقان ، ظلم ، تبعیض ، جور و ستم ، عدم آزادی بیان وقلم ، تجاوز به حریم خصوصی ، تبدیل دین حکومتی به جای حکومت دینی مورد ادعا ، کشتن هزاران جوان نخبه ومتخصص ایرانی به بهانه های واهی در دهه 60 ، عدم آزادی انتخاب دین و تحت فشاربودن اقلیتهای دینی ومذهبی ، عدم رعایت حقوق مسلم زنان ، به هیچ انگاشتن حقوق بشر ، گوشه ای ازعملکرد ملایان وآخوندها در این سی سال است .
    اما درمورد انرژی هسته ای اطمینان کامل دارم که به هیچ عنوان هدف صلح آمیزی را آخوندهای دجال دنبال نمیکند بلکه در صورت د سترسی به آن علاوه بر ایرانیان تمامی دنیا و تمام کشورهای منطقه را آسیب پذیرخواهند بود و مطمئنم که با بررسی تاریخ حکومت این جانیان تنها زمانی اینها سر تسلیم فرود خواهند آورد که دیگر چاره ای جز تسلیم ندارند پس با مرور تاریخ انقلاب سیاه ایران ببنید که خمینی پایان جنگ را کی پذیرفت؟ گروگانهای آمریکایی چگونه آزادشدند ؟ زندانیان سیاسی چگونه آزاد میشوند ؟ وهزاران سئوال دیگر و پاسخ آنها کاملا به شماو پرزیدنت اوباما اثبات خواهد کرد که این دجالان جز زبان زور نمیفهمند .
    در خاتمه من اعلام آمادگی میکنم که در صورت نیاز هرگونه اقدامی را جهت برپایی دموکراسی در کشورم بانجام رسانم در این راه جانم را حاضرم فدای آزادی کشورم و سعادت هموطنانم نماییم و باب دوستی و ارتباطی صلح آمیز با کشور بزرگ و مهد دموکراسی دنیا ایالات متحده آمریکا برقرار شود. با سپاس از تلاشهای شما برای جلوگیری از سلاحهای کشتار جمعی
    و تقدیم احترام
    علیرضا
    پاسخ آقای شولتی:
    با تشکر بسیار از افکاری که ارائه کرده و احتراماتی که عرضه داشته اید.

    بهترین توصیه من مطلع باقی ماندن و استفاده از راه های مسالمت آمیز برای تاثیر گذاری است.

    ما باید رهبران ایران را متقاعد کنیم که حقوق بشر نیز به همان اندازۀ حقوق هسته ای نیاز به توجه دارد و یک کشور نمی تواند حقوق هسته ای خود را با زیر پاگذاشتن تعهداتش محفوظ نگهدارد.

    من نیز در پیگیری هدف دوستی و مناسبات صلح آمیز میان دوکشور با شما هم عقیده ام.

    نظر از: امير
    14 نوامبر 2008
    بلاگ: صحبت با دانش آموزان اتريشی
    سلام جناب شولتی عزیز. به عنوان یک ایرانی که یک مسئول دولتی هم هست دلم برای عزت وطن عزیزم ایران و کشور بزرگ امریکا میتپد. اکنون با روی کار آمدن رییس جمهور جدید امریکا امیدوارم که کمی با هم مهربانانه تر رفتار کنیم و برای حل مشکلات به هم اعتماد کنیم. بدون اعتماد هیچ مشکل دو طرفه ای حل نخواهد شد. به امید موفقیت شما در کارهایتان.

    پاسخ آقای شولتی:
    بهترین آرزوی های خود را به کسی که مانند من یک خدمتگزار کشوری است عرضه می کنم!

    من به طور کامل با شما در مورد اهمیت ایجاد اعتماد میان دو کشور ما موافقم.

    من می توانم اطمینان دهم که هیچ چیز بهتر از اقدام رهبران ایران به اعتماد سازی که به وسیلۀ شورای حکام IAEA  مشخص شده است در ایجاد اعتماد موثر نیست. این اقدام تعلیق فعالیت های غنی سازی را، که برای برنامۀ هسته ای غیر نظامی ایران ضروری نیست اما قطعنامه های متعدد IAEA  و شورای امنیت را نقض می کند، در بر می گیرد.

    شورای امنیت با تعلیق مجازاتهای اقتصادی معامله به مثل خواهد کرد و راه برای یک نتیجۀ مبتنی بر مذاکره که حقوق هسته ای ایران را در عین مطمئن ساختن بقیۀ دنیا از مقاصد صلح آمیز ایران مورد تایید مجدد قرار دهد، خواهد گشود.

      پرزیدنت بوش برای وارد شدن به مذاکرات جدی با ایران آماده بوده است و اوباما، رئیس جمهوری منتخب نیز همین قصد را اعلام داشته است. من امیدوارم که رهبران ایران نیز برای اقدام متقابل آماده باشند.

    نظر از: الزامی
    18 نوامبر 2008
    بلاگ: سفر من به آمريکای جنوبی
    سلام
    به نظر من این افرادی که اینچنین با شما صحبت می کنند ایرانی نیستند و اصلا از تمدن ایران هم اطلاعی ندارند فقط می خواستم نظر آقای شولتی را در مورد اوباما بدانم که آیا ایشان با ایران وارد مذاکره می شوند یا نه و اگر وارد مذاکره شود به نظر شما یک اشتباه تاریخی نمی کنند؟ چون به نظر من پس از مدتی متوجه می شوند که به اول خط بازگشته اند یعنی نظری مانند دولت جورج بوش.

    پاسخ آقای شولتی:
    من اختیاری برای صحبت به جای اوباما، رئیس جمهوری منتخب ندارم ولی به دقت به آنچه که او گفته است گوش فرا داده ام.  رئیس جمهوری منتخب مراتب نگرانی خود را نسبت به برنامۀ هسته ای ایران ابراز و پشتیبانیش را از یک دیپلماسی محکم و مستقیم با ایران اعلام داشته است. ما باید تا روز گشایش دورۀ تصدی او در 20 ژانویه 2008 برای آگاهی از برنامه های مشخصی که دارد منتظر بمانیم.

    اگر یک اشتباه تاریخی صورت گرفته مسئولیت آن با رهبران ایران است که پیشنهاد بسیار جدی را که با حسن نیت از طرف ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین ارائه شده رد کرده اند. پیشنهاد هنوز در روی میز باقی است ولی آنها نباید فرض را بر این بگذارند که اگر تخلفات هسته ای خود را طولانی تر و عمیق تر کنند برایشان بهتر خواهد شد.
    نظر از: حسين
    19 نوامبر 2008
    پاسخ به نظرها و پرسش های مطرح شده
    جناب آقای شولتی
    با سلام
    من یک ایرانی هستم که در خارج ایران به فعالیت می پردازم وبه ایران نیز در ترددم با تشکر از جوابیه شما، به هر حال من هم خوشحالم که به این واقعیت پی می برم که شناخت دولت مردان ایالات متحده از مردم ایران بسیار سطحی ومحدود است مطمئن باشید خیلی از ما ایرانیان نه با اسم شما بلکه با تصاویر ومصاحبه های جنجالی شما آشنا هستند وشاید کودکانمان هم بتوانند تصویر شما را رسم کنند ولی به هر حال دوران مسئولیت شما هم سپری شد وامیدوارم عذاب وجدان نداشته باشید که در طی مدت مسئولیتتان چه ظلم سنگینی را بر ما ایرانیان تحمیل کردید ویا ابزاری واقع شدید برای تشدید این ظلم مع الوصف برای شما وخانواده تان آرزوی دوران خوشی را دارم و بدانید فارغ از انتقاداتی که به رهبرانمان داریم ولی موضوع انرژی هسته ای در ایران به یک اراده وخواست ملی تبدیل شده است وامیدواریم همین برخوردها ومصاحبه های جنجالی را از شما در ارتباط با زرادخانه های هسته ای کشور اسراییل می شنیدیم.

    چرا باید اسراییل دهها کلاهک هسته ای داشته باشد ولی ما از حق طبیعی خود در برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز هسته ای بی بهره باشیم؟

    به هر حال نه از روی جاه طلبی بلکه از روی یک واقعیت عینی وتاریخی باید بدانید ایران وایرانی یک ملت بزرگ با فرهنگ ومطلع از اوضاع روز وجریانات جهانی است وآنگونه که در روزنامه ها ورسانه ها تبلیغ می شود ملت ایران با کره شمالی وکشورهای عربی اختلاف فاحش دارد.
     
    موفق باشید

    پاسخ آقای شولتی:
    خواهش می کنم مطمئن باشید که نه من و نه هیچیک از مقامات آمریکایی از تحمیل دشواری به مردم ایران خوشحال نیستیم.

    هر دشواری که تحمیل شده ناشی از سیاست ایالات متحده یا غرب نبوده، بلکه ریشه در اعمال رهبران ایران داشته است. پیگیری هسته ای، تخلفات هسته ای و رجزخوانیهای هسته ای آنها موجب برقراری مجازاتها و محکومیت بین المللی شده است.
     
    بدیهی است که ایران کرۀ شمالی نیست، ولی رهبران ایران کشور بزرگ خود را درست در کنارکرۀ شمالی  در معرض تحقیقات IAEA قرار داده اند. با تاسف باید بگویم که ما اینجا در وین از ایران و کرۀ شمالی با یک لحن صحبت می کنیم.

    من به مراتب خشنود تر بودم اگر کشورهای ما مناسبات متفاوتی با یکدیگر داشتند که سود آن عاید مردم ما می شد.  رهبران ایران اعتماد دنیا را از دست داده اند ولی هنوز می توانند قدمهایی برای به دست آوردن مجدد آن بردارند. امیدوارم به چنین کاری دست بزنند.

    پرسش از: امير و.
    19 نوامبر 2008
    بلاگ: سفر من به آمريکای جنوبی
    با سلام به شما گرگوری شولتی من از شما یک سئوال فنی دارم وآن این است آیا می توان از طریق تکنولوژی بر تاسیسات ایران نظارت کرد. در حال وآینده چون اگر آمریکا بخواهد با هر کشوری چنین مسئله ای داشته باشد برای آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود. همچنین با نظر شما من هم موافق هستم وهم نیستم(پروانه اتمی ایران)چون مردم ایران مردمی احساساتی هستند زمانی که حرف از انرژی اتمی میشود مردم باخود میگویند که آیا این طرح برایشان سودمند است یا نه و نظراتشان براساس احساسات تغيیر میکند.
    نظر من در این باره این است که آمریکا تا زمانی که نتواند مردم ایران را بشناسد این پرونده حل شدنی نیست.
    چون از این احساسات حاکمیت بخوبی استفاده میکند. من با قسمتی از نظر شما موافق هستم که دولت ایران را باید کنترل کرد چون ایدولوژی گراست ولی باید به ایران این اجازه را داد که به کارهای هسته ای خود برسد چون تا زمانی که ایران راست بگوید قدرت دارد واگر روزی خلاف این موضوع ثابت شود آن زمان توپ در زمین شما هست .
    (یعنی اینکه با این مهره با ایران برسر مسائل دیگر به نتیجه برسد.)
    پاسخ آقای شولتی:
    از فناوری می توان برای نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران کمک گرفت، اما این کار همچنان به همکاری مقامات ایران نیازمند است. برای مثال، بخش مربوط به تدابیر ایمنی در IAEA از ایران نصب دوربین های قابل کنترل از راه دور را بر تاسیسات آن کشور خواستار شد، اما مقامات ایرانی با این تقاضا مخالفت کردند.

    همکاری در وهلۀ نهایی از فن آوری مهمتر است. به همین سبب IAEA از ایران می خواهد تا به پرسش هایی در بارۀ فعالیت گذشته اش پاسخ دهد، مقاوله نامۀ الحاقی را به اجرا بگذارد و موجبات دسترسی به مکانها و افراد و اطلاعات مورد نیاز بازرسان را برای انجام وظیفه ای که به عهده دارند فراهم سازد.

     نظارت فنی نمی تواند به خودی خود نگرانی های بین المللی را از بابت فعالیت های هسته ای ایران رفع کند. به عنوان مثال شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند، نه اینکه آن فعالیت ها فقط تحت نظارت قرار گیرند. دليل آن هم این است که جامعۀ بین المللی اعتماد خود را نسبت به طبیعت مسالمت آمیز این فعالیت ها ازدست داده است، بویژه که هیچ توجیه مسالمت آمیزآشکاری  ندارند.  ما هیچ اعتراضی به پیگیری مسالمت آمیز انرژی هسته ای نداریم. در واقع ما به اروپا، چین و روسیه برای پشتیبانی از چنین کوشش هایی ملحق شده ایم. اما به سبب تخلفات گذشته وسرپیچی های جاری، توپ اکنون در زمین تهران قرار گرفته است و این تهران است که باید گامهایی برای جلب اعتماد نسبت به مسالمت آمیز بودن طبیعت فعالیت های خود بردارد.  
    نظر و پرسش از: نيازی
    20 نوامبر 2008
    بلاگ: پاسخ به پرسش ها و نظرات مطرح شده
    جناب آقاي شولتي
    با سلام
    توهين اخير ايمن الظواهری مرد شماره دو القاعده در مورد رئيس جمهوری جديد شما، كه گفته است اوباما يك برده سياه است در خدمت سفيد پوستان را شنيده و باعث تاسف شد، اينگونه توهين نمودن با تعاليم اسلام اصلا منطبق نيست. همين امر باعث شد سئوالی به ذهن اينجانب برسد كه خواستم با شما در ميان بگذارم و آن اين است كه :
    آيا به نظر شما رفتار گروههای تروريستی مثل القاعده كه به نام اسلام وبا قرائت سنی در جهان مطرح و به مقابله با آمريكا می پردازد و فجايعی مثل 11 سپتامبر را می آفريند. با رفتار جمهوری اسلامی ايران كه با قرائت اسلام شيعه با آمريكا در مسائل خاور ميانه دارای ديدگاه مخالفت است يكسان است.
    و به نظر جناب عالی ايرانی آيا می توان هردوی اينها را تروريست ناميد. در حالی كه بدانيم ايران حداقل در طی 200 سال گذشته به هيچ كشوری حمله نكرده است.
    گزارشی به نام”روندهای جهانی 2025″ که به وسیلۀ شورای اطلاعاتی ایالات متحده انتشار یافته، حاکی است که که اهمیت سیاست و اقتصاد آمریکا کاهش خواهد یافت ولی اهمیت روسیه افزایش پیدا خواهد کرد. گزارش یادشده می گوید که جهان به جای پیروی از الگوی غربی در پیشرفت سیاسی اقتصادی، ترجیح می دهد از الگوی روسی و چنیی پیروی کند. این یک واقعیت انکار ناپذیر است.

    اینک، پرسشی که من برایش ما دارم به این شرح است: برای این که ایالات متحده مانند امپراتوری انگلستان به گونه ای زودهنگام دچارافول نشود، آیا بهتر نیست که عقدۀ خود بزرگ بینی اش را، که به سقوط شوروی های انجامید، متوقف کند و دنیا را همانگونه که هست، نه به گونه ای که خود می خواهد، ببیند؟
    پاسخ آقای شولتی:
    البته هیچ وجهی برای مقایسه میان القاعده و جمهوری اسلامی وجود ندارد. به هیچوجه.

    اما رهبران ایران گروه های تروریستی را مورد حمایت قرا داده اند. و تروریست ها یک ویژگی نفرت انگیز مشترک دارند و آن به کار بردن خشونت کور برای کشتن غیر نظامیان به خاطر مقاصد سياسی است.

    هیچ ملت متمدنی، چه ایرانی و چه آمریکایی نمی تواند چنین اعمالی را بپذیرد. هیچ مذهب حقیقی، چه اسلام، چه مسیحیت و چه یهودیت نمی تواند این اعمال را بپذیرد.

    ما بهترین مساعی خود را برای دیدن دنیا به همان نحوی که هست به کار می بندیم.همانگونه که خود شما یادآور شدید گزارش “روند جهانی 2025″ به وسیلۀ شورای اطلاعاتی ایالات متحده منتشر شده است. هنگامی که من دیپلماسی چند فرهنگی را به کار می بندم، بخوبی آگاهی دارم که ایالات متحده نمی تواند سیاست خود را به دیگر کشورهای مستقل تحمیل کند. برای مقابله با مسائل جهانی معمولا اقدامات دسته جمعی ترجیح دارند.

    اما بله، ما هم سعی داریم به جهان همانگونه ای دیگران دوست دارند آن را ببینند بیندیشیم.: با افزایش آزادی ها، رفاه اقتصادی و امنیت برای همۀ ملتها و کشورها.
    شما می توانید آمریکاییان را به آرمانگرایی متهم کنید – و شما درست گفته اید. حتی هواداران واقع گراترین و بد بین ترین سیاست خارجی برای آمریکا به ارزش آزادی انسانی اعتقاد دارند.
    نظر از: ساسان
    23 نوامبر 2008
    بلاگ: گزارش IAEA درباره ايران
    آقای شولتی عزيز،
    قبل از هر چيز از پاسخ شما به پرسش قبلی من در اين وبلاگ بسيار متشکرم.  من درک می کنم که رسيدگی به بلاگ چقدر برای شما در شغل فعليتان وقتگير است و از شما قدردانی می کنم.  برای من بسيار جالب است بعضی وقتها که فکر می کنم دو قطعنامه وجود دارد.  يکی قطعنامه واقعی که آژانس هسته ای صادر می کند و ديگری قطعنامه ای ايران آن را در رسانه ها تبليغ می کند!! باور کنيد يا نه، شنيدن اينکه آنها چگونه پيروزی خود را تبليغ می کنند که سازمان ملل ايران را پذيرفته است و مشکل حل است، مضحک است!!!  خدای من! نمی دانم آنها چطور می توانند اينقدر بی ادب باشند…. پرسش من اين است آقای شولتی که چرا رژيم به مردم ما چنين دروغ های واضحی می گويد…آيا برای آژانس هسته ای يا سازمان ملل امکان دارد به آنها بگويد ما می دانيم شما به مردم خود دروغ می گوييد، و اين کار بس است؟!  البته می دانم که آنها دست از اين کار برنخواهند داشت و می دانند که اگر اين کار را بکنند به تاريخ خواهند پيوست… برای شما و همکارانتان بهترين آرزوها را دارم.  با سپاس و احترام.
    پاسخ آقای شولتی:

    من از کوشش شما برای درک واقعی این مسئله استقبال می کنم. ما در ایالات متحده دارای رسانه های آزاد هستیم که بسرعت مشت کسی را که در صدد گمراه ساختن مردم باشد باز می کنند.

    متاسفانه همۀ کشورها از این آزادی برخوردار نیستند. اما در دنیای جهانی شدۀ امروز، با وجود اینترنت و پخش بین المللی [رادیویی و تلویزیونی]، برای دولتها کنترل اخبار به مراتب دشوار تر است.

    متاسفانه گزارش های IAEA به فارسی منتشر نمی شوند. اما به انگلیسی و دیگر زبانها ی رسمی سازمان ملل انتشار می یابند. شما می توانید آخرین گزارش ها را در تارنمای زیر ملاحظه کنید.
    http://www.iaea.org/Publications/Documents/Board/2008/gov2008-59.pdf
    من از بابت به کار بردن اصطلاحات خاص IAEA متاسفم. ولی قصور در همکاری و تمرد از قطعنامه های شورای امنیت را به روشنی از خلال مطالب می توان دریافت.
    نظر از: سپهر
    23 نوامبر 2008
    بلاگ: پرسش های نگران کننده ای که بی پاسخ مانده اند
    حضور محترم عاليجناب سفير شولتی! از علاقه شما به مسائل كشورم بويژه اينكه وبلاگی به زبان فارسی راه اندازی كرده ايد سپاسگذارم! دكتر برژينسكی چندي پيش گفتند كه غرب بايد بتواند با ايران هسته ای بسازد! ما مايليم دوشادوش ملل از انرژی صلح آميز استفاده كنيم و يكی از موانعي كه بر سر راه ماست مخالفت دولت ايالات متحده است!تصور می كنيد چنانچه دو دولت بر سر ميز ماكره بنشينند و به سوی عادی شدن پيش روند گفته دكتر برژينسكی به حقيقت خواهد پيوست؟ در پايان تقاضامندم جهت تلطيف و تنوع كمی از دنيای سياست دور شويم!براي من و ساير هموطنانم كه از اين وبلاگ ديدن می كنند از دانسته های خود درباره ايران و فرهنگ و تمدن ايرانی شرح دهيد و حتی اگر علاقه به اين داريد كه ايران را از نزديك ببينيد ما با خوشحالی منتظريم تا با اين گفته خوشحال شويم!
    پاسخ آقای شولتی:
    ما از زیستن در کنار یک ایران هسته ای، اگر معنای آن ایرانی باشد که با نیروی هسته ای برق تولید می کند، خوشحالیم.

    اما ایران مجهز به سلاح های هسته ای مقولۀ دیگری است.  از چنین ایرانی یک خطر جدی متوجه خاورمیانه خواهد بود. و با دامن زدن به خطر یک مسابقۀ هسته ای، خطری جدی متوجه خود ایران هم خواهد شد.
    آنچه که من از ایران می دانم از طریق کتاب ها، گزارش ها، همکاران و شما است. من از دیدار شما، اگر هرگز فرصت دیدن کشور بزرگ شما را داشته باشم، بسیار خشنود خواهم شد.
    نظر از: مير
    23 نوامبر 2008
     بلاگ: گزارش امروز آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ايران
    شما که خیلی به قوانین بین الملل پایبندید اول سلاحهای کشتار جمعی که در عراق بود نشان دهید بعد دنبال معما طرح کردن برای ایران باشید.
    پاسخ آقای شولتی:
    ایران و عراق دو مورد خیلی متفاوت هستند.

    در مورد عراق، صدام حسین ظاهرا می خواست دنیا باور کند که او دارای سلاح های کشتار جمعی است. این به طور واضح یک اشتباه او بود.

    در مورد ایران شکی در نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل از طرف رهبران ایران وجود ندارد. در این که آنها از همکاری با IAEA خودداری می کنند شکی موجود نیست. IAEA در گزارشی بعد از گزارش دیگر تخلفات هسته ای و عدم همکاری ایران را تقبیح کرده است. و در گزارش های اخیر از این بابت قرائنی دال بر این که ایران لااقل تا همین اواخر به پیگیری توانایی “سلاح سازی” هسته ای و تبدیل مواد هسته ای به بمب بوده، به طور جدی ابراز نگرانی شده است.

    آنچه در فکر من به معمایی تبدیل شده این است که چرا رهبران ایران از فرصت بسیار عظیمی که پیش آمده استفاده نمی کنند: آمدن بر سر میز مذاکره با ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین به عنوان یک طرف مساوی برای جستجوی یک راه حل دیپلماتیک که به سود همه اطراف ذینفع خواهد بود. 
    نظر از: مرتضی
    26 نوامبر 2008
    بلاگ: محوطۀ دانشگاه وين
    به شما تبریک میگویم چون که در همین مدت که شما به بحث های تئوریک و صدور قطعنامه مشغول هستید و جمهوری اسلامی را پند و نصیحت میکنید. اولین ثمره غنی سازی هسته ای متولد شده واسم این بمب نقلی هسته ای را بسلامتی شما “ذوالفقارعلی ” گذاشتند.انشالله عنقریب با بیگبنگ اش چرت شورای امنیت پاره میشود ومیفهمید که ملاها چطوری گولتان زده اند.TOP SECRET لطفن به کسی چیزی نگین! چون ما اینجا اسیریم و گیریم.
    پاسخ آقای شولتی:
    من امیدوارم که شما اندکی مزاح را هم وارد بحث جدی کرده باشيد. و من همچنین امیدوارم که شما موافق باشید که بمب های اتمی “ملوس و بامزه” نیستند و زیانشان بیشتر از این است که فقط چُرت ها را پاره کنند. سلاح های هسته ای برای اولین و آخرین بار در بیش از شصت سال پیش به کار برده شدند. به کاربردن آنها باردیگر موجب کشته شدن مردم در مقیاس انبوه.
    بشریت به طور مشترک هدف جلوگیری به کار بردن دوبارۀ سلاح های هسته ای را دنبال می کند. این کار می بایست بایک کوشش مصممانۀ بین المللی برای جلوگیری از گسترش آنها آغاز شود.

    نظر از: ناشناس
    26 نوامبر 2008
    با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان سوالتی که درباره برنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 به هر ذهنی خطور خواهد نمود این است که چناچه ایران بخواهد به گفته کشورهای 1+5 به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یابد بنظر بد نمی باشد به این دلیل بد نیست که خود همین کشورها سالها پیش از این فن آوری استفاده نمودن پس حتمی بد نیست که استفاده کردن فکرکنم به دانش فنی ابرانی ها شک دارید از این نظر نگران نباشد چون دانش نزد ایرانیست بعدهم کسی که خرما میخورد نمی تواند به کسی دیگه ای بگوید خرما نخور بحرحال به امید روزی که چهان
    خالی شود از این همه صلاح مرگ بار و تمامی ملتهای در کنارهم زندگی خوبی داشته
    باشند هیچ ملتی دشمن ملت دیگرینیست زیرا همه انسان هستن فقط این دولت ها می باشند که
    این دشمنی را به وجود می آورند مثلآ آقای بوش و احمدینژاد باهم هر چند این یک سیاست است آخ کجا یک نفر ایرانی و آمریکای باهم دشمنی دارند چو عضوي بدردآورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار در پایان ازخداوند میخواهم مرا راهنمايی فرماید.

    پاسخ آقای شولتی:
    من گفتۀ ضرب المثل مانند شما را در بارۀ تاریخ ها می پسندم.
    اما غنی سازی اورانیوم یک تاریخ نیست. غنی سازی اورانیوم راهی به سوی سلاح های هسته ای است. سلاح های هسته ای سلاح های وحشتناک برای ویرانی در سطح وسیع هستند.  همۀ ما در هدفی که در پیمان عدم گسترش سلاح های هسته ای بیان شده، برای جهانی که سرانجام از سلاح های هسته ای آزاد باشد شریکیم.

    ایالات متحده به طرز چشمگیری توده های سلاح هسته ای را که طی دوران جنگ سرد انبار شده بودند کاهش داده است. ما این کار و نیز با پشتیبانی از کاربرد مسالمت آمیز انرژی هسته ای، به تعهد خود در قبال پیمان عمل کرده ایم. اما رهبران ایران تعهدات خود را زیر پا گذاشته اند و به جلب مجدد اعتماد بین المللی نیاز دارند.

    غنی سازی اورانیوم هنگامی که هیچ نیاز آشکار غیرنظامی برای آن وجودندارد، ایجاد اعتماد نمی کند. برعکس نگرانیهای جدی، بویژه هنگامی که با قصور رهبران ایران در گذشته و ادامۀ نقض تعهدات ایمنی از جانب آنها همراه باشد، در بارۀ مقاصد آنها بر می انگیزد.

    از نقل قولتان از سعدی، فیلسوف و شاعر ایرانی سپاسگزارم. در این گفته خرد مندی نهفته است. 

    پرسش از مهرداد
    5 دسامبر 2008
    بلاگ: يک قصر عالی ديگر در اتريش
    سلام قربان،
    چرا شما درباره ايران فکر می کنيد؟ آيآ فکر می کنيد دولت ايران به شما و همکارانتان اجازه خواهد داد برای تحقيقات بيشتر از تأسيسات هسته ای ايران ديدن کنيد؟  آيا فکر می کنيد می توانيد جلوی ايران را بگيريد؟  متشکرم.

    پاسخ آقای شولتی:
    ما امیدواریم که رهبران ایران به درخواست های مکرر مقامات  IAEA برای دسترسی به تاسیسات و به افراد در گیر در فعالیت های هسته ای به طور مثبت پاسخ بدهند.

    ما همچنین امیدواریم که رهبران ایران از در خواستهای بین المللی که توسط شورای IAEA و شورای امنیت سازمان ملل عرضه شده است متابعت کنند.
    نظر از امير
    6 دسامبر 2008
    بی پاسخ ماندن پيشنهاد، در اختيآر گذاشتن مُهر سری

    با درود،

    از اینکه به نظر پیشین من پاسخ گفتید سپاسگذارم و باید بگویم که بسیار شگفتزده شدم. (ایکاش مسئولین مملکت ما نیز مثل شما پاسخگو بودند).

    شما با زیرکی در این متن و در نوشتارهای دیگرتان به گونه ای مینویسید که گویی تردیدی در وجود یک “برنامه ساخت سلاح اتمی” در ایران ندارید. به عنوان نمونه شما نوشتید:

    “گمان من بر این است که رهبران ایران مایل به اعتراف به وجود این برنامه نیستند…”

    دو حالت وجود دارد:
    1. یا در نظامی بودن برنامه ایران تردیدی نیست. (که دور از ذهن است. چون هنوز هم گزارشهای دکتر البرادعی اعلام میکند که مدرکی بر وجود چنین برنامه ای ندارد)
    2. یا در نظامی بودن برنامه ی هسته ای ایران تردید هست.

    شما اگر میخواهید واقعبین باشید، باید بگویید:

    گمان من بر این است که یک برنامه نظامی-هسته ای وجود دارد، ولی رهبران ایران مایل به
    اعتراف به وجود این برنامه نیستند…

    پاسخ آقای شولتی:

    ممکن است من پیشنهاد کنم که شما به طور صریحتر بنویسد که کدامیک را درست می دانید؟

    جامعۀ اطلاعاتی ایالات متحده سال گذشته با انتشار یک برآورد اطلاعاتی با اطمینان اظهار نظر کرد که ایران به طور پنهانی در حال پیگیری فعالیت های “سلاح سازی” – یعنی چگونگی تبدیل مواد هسته ای به یک بمب اتمی بوده است. جامعۀ اطلاعاتی با اطمینان اظهار نظر کرد که این فعالیت ها در سال 2003 متوقف شده است اما فقط با اطمینان نسبی در مورد این که این فعالیت ها همچنان متوقف مانده است، به اظهارنظر پرداخت.

    بازرسان IAEA نیز در مورد امکان وجود ابعاد نظامی در برنامۀ هسته ای ایران اظهار نگرانی کرده اند. آنها در ارتباط با مدارکی که طی چندین سال از کشورهای متعدد و از طریق تحقیقات خود دایر بر مبادرت ایران به مطالعات، کارهای مهندسی و آزمایش های مربوط به سلاح هسته ای و طراحی، به دست آورده اند توضیحاتی در اختیار کشورهای عضو گذاشتند.  آنها این اطلاعات را “منسجم و در خور اعتماد” یافتند. دکتر البرادعی این موضوع را به عنوان یک مسئلۀ جداً نگران کننده به شورا گزارش داد.
    یافته های IAEA با برآورد اطلاعاتی ما همخوانی بسیار دارد.

    همانگونه که دکتر البرادعی خاطرنشان ساخت هیچکس ادعا نکرده که ایران عملا به ساختن بمب دست زده است. اما دست کم  نگرانی های جدی وجود دارد که ایران تا این اواخر یک برنامۀ هماهنگ در جستجوی چگونگی انجام چنین کاری داشته است. اینها فعالیتهایی هستند که بسرعت می توان آنها را از سر گرفت، درست همانگونه که ایران هم غنی سازی اورانیوم را بعد ازتعلیق آن باردیگر آغاز کرد.

    IAEA بارها از ایران تقاضای پاسخ جدی به پرسش های خود دربارۀ این فعالیت ها کرده است، اما مقامات  ایرانی پاسخی که جوابگوی این نگرانیها باشد ارائه نکرده اند.  
     

  • آفرین بر سفیر ایران به خاطر نقشی که در کاهش عرضۀ مواد مخدر داشته است

    17 دسامبر 2008

    برای این که مبادا شما خیال کنید من فقط از مقامات ایرانی شکوه و شکایت می کنم، میل دارم مراتب تحسین خود را نسبت به سفیر سلطانیه، نمایندۀ دائم جمهوری اسلامی در سازمان بین المللی وین ابراز دارم. سفیر سلطانیه اخیرا ریاست یک گروه کاری را در ارتباط با کاستن از میزان عرضۀ مواد مخدر به عهده داشت. بنا به اظهار رایزن هیئت نمایندگی ما که ایالات متحده را نمایندگی می کرد، سفیر عملکردی عالی داشت.

    واقعیت این است که ایالات متحده و ایران در کاستن از میزان عرضۀ مواد مخدر، بویژه از پنج استان افغانستان که بخش اعظم تریاک کشور را تولید می کنند، منافع مشترک دارند. این پنج استان پایگاها های نیرومند طالبان به شمار می روند و دو کشور ما در مقابله با خشونت و افراط گرایی این گروه نیز دارای منافع مشترک هستند.

    امیدوارم این ستایش از جانب من برای سفیر سلطانیه نزد مقامات متبوعش درد سر ایجاد نکند.

  • سفری به لندن و دویدن در امتداد رودخانه تیمز

    14 سپتامبر 2008

    من روز جمعه به دعوت [تلویزیون] الجزیره برای شرکت در برنامۀ هفتگی سامی حداد زیر عنوان “بیش از یک عقیده” در لندن بودم. این سومین باری بود که من همراه با آقای حداد در برنامه ظاهر می شدم. بصیرت، آگاهی و شوخ طبعی فراون او همیشه مرا تحت تاثیر قرار می دهد. شما باید بعضی از شوخی های او را هنگامی که دوربین خاموش است بشنوید. 

    من طی اقامتم در لندن با روزنامه نگاران رسانه های چاپی عرب دیدار کردم، توقف کوتاهی در بی بی سی و مصاحبه ای با نازنین انصاری برای تلویزیون صدای آمریکا داشتم. من از خانم انصاری خواهش کردم که وجود این وبلاگ را در برنامه اش اعلام کند. بنا بر این هر کدام از شما که در نتیجۀ تماشای برنامۀ او به وبلاگ پيوسته باشيد خوش آمدید. 

    برای یکبار هم که شده من کمتر در بارۀ ایران و بیشتر در بارۀ کشور دیگری، صحبت کردم:  سوریه، که در حال حاضر به خاطر فعالیت های اعلام نشده اش در معرض بازرسی کامل آژانس بین المللی  انرژی اتمی (IAEA)  قرار دارد.

    سوریه همانطور که می دانید اخیرا در حال ساختن آنچه به عقیدۀ ما یک راکتور مخفی در گوشۀ دور افتاده ای از بخش کویری آن کشور بود، غافلگیر شد. این یک طرح عادی غیر نظامی نبود. این راکتور با پنهانکاری فراوان و در مغایرت با تعهدات ایمنی سوریه ساخته می شد. راکتور با همکاری کرۀ شمالی بر اساس طرحی نظیر طرح راکتور یانگ بیون که کرۀ شمالی از آن به منظورتولید پلوتونیوم برای سلاح های هسته ای خود استفاده می کرد، در دست ساختمان بود.
     
    سوریه بعد از غافلگیر شدن به توضیحات مفصلی برای پوشاندن مدارک، مدفون ساختن بقایای راکتور در اعماق زمین و حتی  ساختن بنای جدیدی بر روی محل آن مبادرت ورزید. و اینک مقامات سوریه از همکاری کامل با تحقیقات IAEA خودداری می کنند. سوریه برای یکبار دیدار از محل راکتور را اجازه داده و تقاضاهای بازدید از سه محل دیگر را رد کرده است. پیش از آخرین نشست شورای IAEA بازرسان تصویرهای ماهواره ای را از کوشش هایی که سوریه ظاهرا برای “بی خطر نشان دادن” آن سه مکان بعد از دریافت تقاضاهای بازدید داشته است، به کشورهای عضو نشان دادند.

    متاسفانه به نظر می رسد که مقامات سوری از مقامات ایرانی درس آموخته اند و در حال آزمودن شیوه های عدم همکاری که ایرانی ها آنچنان ظریفانه در آنها کارکشته شده اند، هستند. اگر دمشق به این شیوه ادامه دهد خود را در معرض نظارت دائمی و انتقاد آمیز IAEA که در مورد تهران به کار بسته می شود خواهد دید. من امیدوارم که مقامات دمشق درایت بیشتری از خود نشان دهند.    

    رهبران سوریه خواستار مناسبات نزدیک با اتحادیه اروپا هستند. این امر در صورتی که سوریه در معرض تحقیقات IAEA قرار داشته باشد دشوار خواهد بود.

    وقت روز جمعه با مصاحبه ها و دیدارهایی که داشتم پر بود و من می بایست اتومبیلی بگیرم و خودم را برای ساعت 9 صبح روز شنبه به فرودگاه برسانم. ولی عزم راسخ داشتم که در شهر عالی لندن بدوم!

    طی دیدارهای گذشته من در هتلی نزدیک به سفارت آمریکا اقامت گزیده بودم، بنا بر این در هاید پارک دویدم. این بار هتل من نزدیک “الجزیره” در مجاورت [رود] تیمز بود، پس من میل داشتم در امتداد رود خانه به دویدن بپردازم.

    در سپیده دم روز شنبه من در کنار پل نزدیک به هتلم به طرف محل پارلمان و سپس به سوی برج لندن دویدم،  از کنارۀ جنوبی [رود] بازگشتم و از زیر چرخ فلک عظیم نزدیک تیمز گذشتم. مسافت فقط کمی بیشر از 7 مایل بود.

    اینجا لندن بود و البته باران می بارید و غوزک پایم هنوز  به خاطر کوشش برای احتراز از صدها چالۀ آب باران درد می کند. با وجود این هنوز دویدنی عالی بود. من از کاری که لندن در آبادانی جلو رود برای قرار دادن بیشتر در معرض استفادۀ مردم، از دوندگان و سیاحتگران گرفته تا اهالی محل انجام داده، تحت تاثیر قرار گرفتم.  

    تنها چیزی که مرا دلسرد کرد این بود که نازنین انصاری دعوت مرا برای دویدن روز شنبه نپذیرفت. چنین به نظر می رسد که سپیده دم برای بیشتر روزنامه نگاران ، حتی روزنامه نگاران استثنایی مثل نازنین، کمی زود باشد!

  • بیانیه سفیر گرگوری ال شولتی، نماینده دائم ایالات متحده آمریکا، در آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در رابطه با ايران و سوريه

    21 نوامبر 2008

    اوائل این هفته، البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش هائی در باره بازرسی های آژانس، راجع به ایران و سوریه منتشر کرد.

    گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای حاکی است که ایران با وجود نداشتن نیاز کشوری، به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد. ایران همچنین از توضیح در باره فعالیت های گذشته خود راجع به غنی سازی اورانیوم با درجه غنای بالا  برای تبدیل آن به بمب هسته ای خودداری می کند. این روشی  سخت ناراحت کننده است، چون عمل ایران در حکم نقض قطعنامه های متعدد شورای آژانس بین المللی انرژی هسته ای و شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این رفتار عمیقا نگران کننده است، چون ایران از غنی سازی اورانیوم، با درجۀ غنای پائین که اکنون به انباشتنش مشغول است تا  اورانیوم با درجه غنای بالا، که مورد  نیاز ایران برای ساختن  بمب هسته ای است، تنها به برداشتن گام کوچکی نیاز دارد.

    گزارش این هفته در باره سوریه اولین گزارش کتبی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در باره آن کشور است. در نشست سپتامبر شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی، البرادعی مدیرکل آژانس گفت، اگر موضوع مهمی در باره سوریه داشته باشد، گزارش کتبی خواهد داد. با خواندن گزارش روشن شد که او مطالب مهمی دارد. در حقیقت گزارش آژانس در باره سوریه یک رشته نگرانی های  واقعی و اساسی را بر می انگیزد که شایسته است مورد توجه خاص قرار گیرد و تحقیق پیرامون آن توسط بازرسان آژانس، ادامه یابد.

    گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ارزیابی دولت مرا، که سوریه به طور مخفیانه به ساختن راکتور هسته ای در صحرای شرق کشور خود، پردخته و از این راه  تعهدات خود را نسبت به آژانس، در باره رعایت حفاظت وایمنی زیر پاگذاشته، است تقویت کرده است. گزارش مورد بحث بعضی از ادعا های سوریه را بشدت نفی می کند و فهرستی از موارد خودداری آن کشور از پاسخ دادن به پرسش های آژانس در اختیار می گذارد. ما قویاّ از آژانس برای ادامه بازرسی حمایت و دولتمردان سوریه را تشویق میکنیم که به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای، اجازه دسترسی به مراکز و افراد و اطلاعات مورد نیاز را بدهند. آژانس نیاز دارد بداند که سوریه در صحرا چه چیزی می ساخته و چه چیزی را در اعماق خاک مدفون کرده است. آژانس هم چنین نیاز دارد مطئن شود که در سوریه  هیچ فعالیتی در این زمینه بدون اعلام قبلی صورت نمی گیرد.

    سوریه ایران نیست و ما نمی خواهیم که سوریه با ایران هم آهنگ شود. اما این امر مستلزم همکاری سوریه با آژانس بین المللی انرژی هسته ای است. ما امیدواریم که سوریه، روش های عدم همکاری و ایجاد مانع  را که تهران در آن کارآمد و کار کشته شده و در آخرین  گزارش دبیر کل سازمان نیزبخوبی روشن است، انتخاب نکند.

    شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی، هر دو گزارش را، در هفته دیگر بررسی می کند. ما انتظار داریم که اعضای شورای آژانس، هر دو کشور را به همکاری و اجرای تعهدات بین المللی فراخوانند.

  • پاسخ به پرسش يکی از دوستان از آقای شولتی در زمينه رواديد تحصيلی برای شهروندان ايرانی

    8 دسامبر 2008

    آنچه در زير می آيد پاسخی است که از اداره روابط کنسولی وزارت خارجه دريافت کرديم:

    از پرسش ها و نظرات شما در رابطه با دريافت رواديد برای تحصيل در ايالات متحده سپاسگزاريم. در نتيجه پرسش های بسياری که وزارت خارجه ايالات متحده در اين زمينه دريافت کرده است، بخشی مختص به پاسخ به پرسش های شهروندان ايرانی در مورد دريافت رواديد در تارنمای Travel.State.Gov اختصاص داده شده است. نشانی اين پيوند را در اينجا ارائه می کنيم: http://travel.state.gov/visa/temp/info/info_4385.html

  • یک قصر عالی دیگر در اتریش

    12 دسامبر 2008

    اتریش پر از شهرها و قصرهای عالی است

    چندهفته پیش من و همسرم با اتومبیل روانۀ رایگرزبرگ   در جنوب اتریش شدیم.

    ما با استفاده از یک قطار کابلی بالارونده خود را به قصر رایگرزبرگ که در احاطۀ تاکستانها قراردارد رساندیم.

    شب را دریک مهمانسرای کوچک زیبا که آشپزی عالی داشت گذراندیم. فصل، فصل کدو تنبل و سیب بود، بنا بر این ماهم  سوپ کدوتنبل و نوعی کیک سیب، که غذایی کاملا اتریشی است خوردیم.

    من می بایست صبح روز بعد ده کیلومتر بدوم، پس پنج بار دور تپه ای که قصر بر فراز آن بناشده است دویدم. همسرم که شخص بسیار معقول تری است خوابید.   

  • صحبت با دانش آموزان و دانشجويان دربارۀ ديپلماسی چند جانبه

    4 دسامبر 2008

    بخشی از کار من که سخت از آن لذت می برم صحبت با دانش آموزان دربارۀ دیپلماسی چند جانبه است.

    این هفته سرشار از این گفتگوها بود. من با سه گروه از دبیرستانها و دانشگاه های بین المللی، اینجا در وین، صحبت کردم. دانشجویان از همۀ نقاط دنیا، از نیجریه و سوئد گرفته تا روسیه و برزیل می آیند. حتی دو دختر ایرانی تبار در میان آنان بودند.

    دانشجويان همیشه پرسش های سخت را مطرح می کنند، پرسش هايی که بسياری از بزرگسالان و بيشتر دیپلماتها با ادب تر از آنند که نظائر آنها را مطرح کنند. این به من کمک می کند که هميشه آماده باشم.

قابل توجه خوانندگان گرامی: 

از این که چنین تعداد فراوانی از شما با طرح پرسش های اندیشمندانه با سفیر شولتی در مکاتبه هستید و با وی درگیر یک گفت و شنود واقعی شده اید بسیار خوشوقتیم. از معدود کسانی که با بی نزاکتی و به کار بردن لحن ناشایست استدلال خود را به پستی می کشند می خواهیم که از این رویه دست بردارند. اینگونه اظهار نظرها از تارنما حذف می شوند و ما آنها را برای سفیر شولتی ترجمه نمی کنیم.از شما دعوت می کنيم کماکان به ارسال دیدگاه های مخالف خود ادامه دهید، اما متوجه باشید که به کار بردن لحن زشت استدلال کسی را پیش نمی برد و تنها بازتابی از طرز فکر نازل فرستنده است.
با سپاس،
تارنمای فارسی وزارت خارجه ايالات متحده

تازه ترين نظرات ارسالی  

مقوله ها  

پربيننده ترين نظرها  

تارنماهای توصيه شده  

آرشيو ماهانه