پرسش از رضا، کرج:
6 ژوئيه 2008
سلام آقای سفیر - من رضا هستم از کرج - قبلا نیز با شما مکاتبه داشتم و از جوابهای شما متشکرم.
فکر کنم فشارهای بین المللی بهترین راه برای قبول تعلیق غنی سازی باشد و الان این سیاستها دارد خودش را نشان میدهد اما این گزینه ها هم میتواند مثمرثمر باشد:
- اخراج ایران از المپیک پکن
- اخراج ایران ازسازمان ملل متحد
- اخراج دیپلماتهای ایران از کشورها
- اخراج ایران از سازمانهای بین المللی
پاسخ آقای شولتی:
از یادداشت شما سپاسگزارم. خبرگرفتن مجدد از شما مایۀ خشنودی است. من با شما موافقم که ما در حال نتیجه گرفتن از راهبرد دو مسیرۀ خود هستیم و فشارهای بین المللی به در گرفتن بحثی درون دستگاه رهبری دایر بر این که آیا سرپیچی از الزامات بین المللی با پیگیری بدون ضرورت توانایی های هسته ای باید ادامه یابد یا نه، انجامیده است. ما امیدواریم که رهبران ایران دریابند که همکاری با جامعۀ بین المللی از سرپیچی سودمند تر است و پیشنهاد سخاوتمندانۀ ایالات متحده، روسیه، چین و اروپا را که ما در 14 ژوئن تسلیم داشتیم، بپذیرند. [پیشنهاد گروه 1+5]
ما امیدواریم که به جای بیرون راندن ایران از سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی IAEA ، آنرا به سوی انجام الزامات خود به عنوان عضو این سازمان ها بازگردانیم. در ارتباط با المپیک، ما در صدد مجازات مردم ایران نیستیم. ما به جای آن از کوشش ها و دست آوردهای ورزشکاران ایرانی پشتیبانی می کنیم و درواقع 15 تن از اعضای تیم پینگ پونگ ایران را به ایالات متحده دعوت کرده ایم و میزبانی تیم بسکتبال ایران را در مسابقات المپیک برای مسابقه در لیگ تابستانی NBA به عهده خواهیم گرفت. ما برای ورزشکاران ایرانی در این بازیهای تابستانی المپیک آرزوی موفقیت داریم. البته ما در همان حال پشتیبان وتحسین کنندۀ ورزشکاران خود نیز خواهیم بود.
با ادای احترام،
سفیر گرگوری شولتی
پرسش از: وحيد
28 ژوئن 2008
سلام خسته نباشید
من چند سئوال در مورد برنامه هسته ایران دارم:
1- اگر برنامه هسته ای ایران صلح آمیز نیست پس چرا رئیس آژانس انرژی اتمی چند بار صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کرد؟
2- چرا اسرائیل نمی گذارد که بازرسان انرژی اتمی تاسیسات آن را بازرسی کنند؟
ممنون میشم اگه جواب بدین
با کمل تشکر
پاسخ آقای شولتی:
وحید
از یادداشت شما ممنونم. در واقع، علیرغم علاقۀ رهبران ایران به تاکید بر این ادعا که IAEA طبیعت مسالمت آمیز برنامۀ هسته ای ایران را مورد تایید قرار داده است، این امر حقیقت ندارد. البرادعی، مدیر کل IAEA طی گزارش خود درماه مه سال جاری این نکته را روشن ساخت که ایران در دادن پاسخ های مورد نیاز آژانس برای تایید این که طبیعت برنامۀ هسته ای ایران تماما مسالمت آمیز است قصور ورزیده است. در گزارش IAEA خاطرنشان شده که “تحقیقات ادعا شده در زمینه نمک سبز، آزمایش مواد انفجاری نیرومند، و طرح مربوط به ورود مجدد گردونۀ موشکی، به صورت یک مسئلۀ نگران کننده بر جای خود باقی است. ارائه توضیح در بارۀ این موضوعات برای ارزیابی ماهیت برنامۀ هسته ای ایران در گذشته و حال، دارای اهمیت اساسی است. “ افزوده بر این در گزارش آمده است: “ارزیابی کلی ماهیت برنامۀ هسته ای ایران توسط آژانس به درک نقش سند مربوط به فلز اورانیوم [که چگونگی تبدیل اورانیوم را به شکلی که تنها برای سلاح هسته ای مورد استفاده است نشان می دهد]، و توضیح برخی اقدامات ایران در ارتباط با فعالیت ها ی تدارکاتی برای نهادهای وابسته به ارتش که همچنان بی پاسخ باقی مانده است، بستگی دارد” کوتاه سخن آنکه برخلاف اظهارات رهبران ایران، IAEA این موضوع را که به درک بهتر مجموعه ای از اطلاعات در مورد ارتباط برنامۀ هسته ای ایران با ارتش و کاربردهای نظامی آن نیاز دارد، روشن ساخته است. تنها در صورتی که در بارۀ این قرائن توضیح ارائه شود، IAEA خواهد توانست مسالمت آمیز بودن کامل برنامۀ هسته ای ایران را مورد تایید قرار دهد.
در ارتباط با پرسش دوم شما در بارۀ نقش IAEA در بازرسی برنامه های هسته ای کشورهای امضاء کنندۀ پیمان منع گسترش (NPT) ، از آنجا که اسراییل ازامضاء کنندگان این پیمان نیست، IAEA تاسیسات هسته ای آن کشور را بازرسی نمی کند. با این همه، ایالات متحده ازاین نظر پشتیبانی کرده است که همۀ کشورهایی که تاکنون NPT را امضاء نکرده اند، ازجمله اسراییل، NPT را به عنوان کشورهای فاقد سلاح های هسته ای امضاء کنند و به امضای موافقت نامه هایی که به آژانس اجازۀ دستیابی به تاسیسات هسته ای آنها را می دهد نیزمبادرت ورزند.
با ادای احترام،
سفیر گرگوری شولتی
پرسش از احسان:
21 ژوئن 2008
با سلام و خسته نباشيد.
سؤال من اينه که با وجود تعليق غنی سازی از سوی ايران در دوران رياست جمهوری خاتمی چرا پيش شرطه مذاکره آمريکا همچنان تعليق غنی سازی است؟
سؤال ديگر من اين است که با وجود تأييد نظامی نبودن فعاليت های هسته ای ايران از سوی آژانس انرژی اتمی، چرا فشار بر ايران همچنان ادامه دارد؟
متشکرم.
پاسخ آقای شولتی:
احسان،
از پرسش های شما بسیار سپاسگزارم. تعلیق غنی سازی اورانیوم به دو دلیل عمده همچنان واجد اهمیت است. نخست، شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی و باز فرآوری خود را به حال تعلیق در آورد، زیرا این فعالیت ها به حال صلح و امنیت بین المللی خطرناک تشخیص داده شده اند. این نکته که ایران به الزامات بین المللی خود عمل کند از اهمیت بر خوردار است. همچنین این موضوع که ما نباید با نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت در صدد متزلزل ساختن اقتدار آن برآییم، اهمیت دارد.
تعلیق واجد اهمیت است، زیرا دنیا اعتماد خود را به این که برنامۀ هسته ای ایران فقط متوجه مقاصد صلح آمیز است ازدست داده است. البرادعی، مدیر کل IAEA در آخرین گزارش خود به تفصیل به قرائن ناراحت کننده ای که به گفته خود او موجب “نگرانی جدی” آژانس شده است اشاره کرد. ایالات متحده و اکثریت کشورهایی که در شورای حکام عضویت دارند درنگرانی مدیر کل شریکند. گزارش به تفصیل از گزارش هایی از ناحیۀ حدود ده کشور یاد می کند که نشان می دهند ایران به اقداماتی برای ایجاد تغییراتی در موشک بالستیک شهاب 3 برای حمل کلاهک اتمی دست زده است. در گزارش همچنین ارتباط با دستگاه نظامی نیز نشان داده می شود. گزارش نشان می دهد که ایران سندی در اختیار دارد که چگونگی تبدیل اورانیوم را به حالتی که تنها برای سلاح های هسته ای قابل استفاده است مشخص می سازد. هرچند رهبران ایران غالبا ادعا می کنند IAEA تایید کرده است که فعالیت های هسته ای ایران هیچگونه ماهیت نظامی ندارند، برعکس، IAEA قرائن ناراحت کنندۀ متعددی دایر بر ارتباط برنامۀ هسته ای ایران با کاربردهای نظامی یافته است.
بر این اساس، ما خواستار آن شده ایم که ایران فعالیت های غنی سازی خود را به حال تعلیق در آورد، زیرا به موجب ارزیابی ما، کوشش دستگاه رهبری ایران به منظورتسلط بر فن آوری غنی سازی که برای برنامه غیرنظامی ضرورتی ندارد، بخشی از تلاش عامدانۀ آن را برای باز نگهداشتن گزینۀ تولید سلاح های هسته ای تشکیل می دهد. تعلیق یکی از راه هایی است که رهبران ایران ازطریق آن می توانند جدی بودن خود را در مذاکرات به معرض نمایش بگذارند. رژیم ایران با توجه به سابقۀ 20 سالۀ اش در فریب دادن IAEA و با توجه ادعای خود دایر بر این که از مذاکرات برای به تعویق انداختن اقدام شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرده است، به اعتمادسازی نیازمند است. حسن روحانی، مذاکره کنندۀ اصلی پیشين ایران در گفتگوهای هسته ای طی نطقی در اواخر سال 2004 گفت یکی از هدفهای ایران در همکاری با کشورهای سه گانه اتحادیۀ اروپا بین سالهای 2003 تا 2005، به تاخیر انداختن ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بوده است. کشورهای شش گانه در این نکته که تعلیق غنی سازی جنبه اجباری دارد دارای اتفاق نظر هستند، زیرا آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که ایران در صدد نیست از مذاکرات برای وقت کشی بهره برداری کند.
اگر دستگاه رهبری ایران برای گفتگوی صادقانه به منظور سودجستن از مزایای پیشنهاد شده توسط شش کشور به ایران و مردم ایران در 14 ژوئن، آمادگی داشته باشد، همۀ کاری که باید انجام دهد این است که فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری خود، فعالیت هایی را که وانمود می شود به منظور غنی سازی اورانیوم برای راکتورهای ایران که تا مرحلۀ تکمیل فاصلۀ زیادی دارند صورت می گیرند، به حال تعلیق در آورد.
با ادای احترام، سفیر گرگوری شولتی
نظر (10)
آرمان
27 2008, 19:31 EDT (#)
با سلام و احترام بر آقای گرگوری شولتی عزیز
از شما بسیار سپاسگذارم که بسیار دقیق و صادقانه به سوالات مراجعه کنندگان فارسی زبان ایرانی جواب می دهید.
امیدوارم روزی به زودی مردم ایران و آمریکا یکدیگر را در آغوش بگیرند و ایران از بهترین هم پیمانان آمریکا شود و مشکلات تمام شود.
آرمان
بازدید گننده همیشگی و قدیمی سایت خوب شما
آرمان
27 2008, 19:33 EDT (#)
یادم رفت بنویسم:
آرمان از تهران
Ebrahim
31 2008, 9:44 EDT (#)
من با نظر آقاي شولتي موافقم. به نظر من براي الزام رهبران ايران بايستي با عقلانيت رفتار كرد. ايران نيازمند تغيير است و اين اصلاحات بايستي دروني و پايدار باشد. ملت ايران نيازمند ثبات و اگاهي هستند و اين امر در سايه توسعه اقتصادي، اجتماعي و سياسي امكان پذير خواهد شد. بنابراين غرب بايد تحريم هاي خود را هدفمند كند زيرا فشار اقتصادي دلمشغولي ملت ايران را از مسايل فرهنگي اجتماعي و سياسي بسوي مسايل اقتصادي خواهد برد و مردم در وحله اول به فكر نان شب خود خواهند بود. بطور خلاصه آنچه باعث شتاب اصلاحات و پايداري دموكراسي در ايران خواهد شد عبارتند از ثبات اقتصادي كه باعث زمينه سازي و بسترسازي براي توسعه اجتماعي و سياسي خواهد شد و توجه به آموزش كه باعث افزايش آگاهي و آزادي بيان خواهد شد.
Ebrahim
31 2008, 9:52 EDT (#)
در خصوص ارتباط ملتهاي دو كشور بنظر من علاوه بر ورزش كه خود پيام رسان صلح و دوستي در ميان ملتهاست بايد به دانشگاهها اهميت بيشتري داده شود و ارتباط بين دانشگاههاي ايراني و آمريكايي بنحوي داير شود و تبادل دانشجويان بين دو كشور افزايش يابد. همچنين تسهيلات لازم بويژه دادن بورسيه براي دانشجويان ايراني جهت تحصيل در دوره هاي فوق ليسانس و دكتري توسط دولت آمريكا و شركتها و موسسات در رشته هاي علوم انساني مورد توجه قرار گيرد.
ارمان
6 2008, 23:18 EDT (#)
با سلام و احترام خدمت اقای سفیر شولتی
ایا گفتگوهای ایران نتیجه ای رو در بر خواهد داشت یا نه؟
ایا ایران طبق مواضع n.p.t عمل می کند یا خیر؟
به نظر شما ایا تحریم ها تا پایان مذاکرات ادامه خواهد داشت؟
اقای سفیر من یک جوان علاقه مند به کشورم هستم من قبلا با شما نیز در تماس بوده ام و از پاسخ شما نیز متشکرم.
ممنون می شوم به سوال من پاسخ دهید
نجم الثاقب
21 2008, 19:12 EDT (#)
با سلام
اقای شولتی
احتراما بایستی اظهاار نمایم که رژیم ایران دست نشانده خود شما و انگلیس است و تمام این سی سال را با انحا مختلف مانند جنگ با عراق وبمب گذاریها وترورها و تحریمها به جنگ زرگری مشغول بوده اید. چنا نچه صدام و بن لادن هم دست پرورده شما بودند.حال از قدرت هسته ای ایران میترسید. نترسید و پرده از رابطه سی ساله خود با ایران بردارید.این ملت منگ تر از انند که حرفی بزنند. بالاخره سران و ایادی رژیم بایستی روزی امکان خرج کردن اندوخته هایشان و خوشگذرانی در اروپا و امریکا را داشته باشند.
رضا
22 2008, 21:10 EDT (#)
با درود فراوان به آقای شولتی
آقای شولتی می گویند :تاریخ دوبار تکرار می شود یکبار غم انگیز و بار دیگر کمدی و خنده اور.بعد از هیلتر که جهان شاهد جنگ غم انگیزی شد این رژیم ایران تاریخ را دوباره تکرار کرده است به طور خنده داری شما فکر نمی کنید سرنوشت این رژیم و مردمان ایران به مانند هیتلر و مردمان کشور آلمان باشد؟
من جوانی هستم 26 ساله در تهران با امید ها و آرزوهای فراوان، دوست دارم در صلح و دوستی زندگی کنم با تمامی مردمان جهان بگریم و با تمامی آنها بخندم اما متاسفانه و نا خواسته همه جهان با من و ایران دشمن شدن.
هومیان
24 2008, 6:29 EDT (#)
با دورود
کسی که خود دارنده بمب اتم و بزرگترین تسلیحات هسته ای جهان است نمی تواند به دیگران در مورد داشتن و یا نداشتن تسلیحات هسته ای سخن بگوید.
reza
24 2008, 6:42 EDT (#)
آقای سفیرمطابق حقوق جهانی چرخه تولید سوخت هسته ای حق کلیه کشورهای دنیاست به چه دلیل این حق را بخودتان داده اید که بگوئید ایران حق ندارد چرخه تولید سوخت هسته ای داشته با شداگر بگوئید چون اطمینان ندارم بعلت سوابق پنهان کاری پس ایران هم میتواند بگوید چون شما استفاده کنند بوده اید صلایت
reza
24 2008, 6:51 EDT (#)
ندارددراین مورد ابراز نظر کنیدیا اگربگوئید این نظر جامعه جهانی است خودتان هم میدانید اگرامریکا مانع تراشی نکند دیگر کشورها خیلی توی باغ نیستندقصاص قبل ازجنایت هم که نمیشودکرد